måndag 1 januari 2018

Ny dans, ny chans 2018

2017 är över och för mig blev det ett mellanår gällande racing, läste just det förra nydansnychansinlägget målet var att vinna tre race eller fler under en dag i Linköping vilket misslyckades. Tog två segrar och en andraplats vilket inte var bra nog. Dessa tre heat var de enda som jag körde på hela året.
Annan grej var att köra i 350cc klassen vilket även det misslyckades totalt då jag visserligen fick ihop småHondan till nästan fulla 350 kubik och fort gick den också på banträffen. Det var verkligen en lycka då men den blev kortvarig, fick höra av en annan i den klassen att jag var en fuskare som kunde få småHondan godkänd tack vare min plats i maskinkommitten samt även som sponsor mutade hela styrelsen av samma anledning. Dagen efter avgick Grandell från sina uppdrag i klubben då det verkade som om det var fler som hade liknande åsikter, sade även upp Spinnin Wheel sponset till MCHK-Racing. Sen skickades maskinkortsansökan in igen för klassbyte och då ansågs det att motorcykeln var helt ny, godkänd som 250 men inte som 350 och ansökan avslogs. Blev bitter och är det ännu men kan glädja mig åt att cykeln kommer bli godkänd i år som trefemtio fast om jag kör den vet jag inte.
Positivt med anklagelserna var att det sparade mig massor med pengar, att köra endast en halv tävling istället för 5-6 stycken samt inte sponsra längre måste ha besparat mig över 50 000 kr, negativt för arrangörer och kanske även publiken dock.

2018 så kommer jag köra Endurance i Europa med vår ISR, ska köra med Magnus Mossberg är det tänkt. Om det körs i Norden blir det nog med småHondan i trefemtio. När den lilla cykeln testade på Sviesta förra våren kördes den runt på 1,10 det var 6 grader i luften den dagen vilket gjorde att vänstersvängarna i stort sett bara gleds igenom och mycket kraftig motvind. 2015 vann jag med samma cykel i racetempo på samma varvtid. Farten finns i cykeln och målet måste väl trots allt bli att vinna i alla fall ett race på Sviesta eller Karlskoga med den, bara för att.

5 kommentarer:

  1. Har du någon "tävlingskalender"

    SvaraRadera
  2. Kanske och förhoppningsvis Donington i mitten av maj. Sen Tyskland i början av juni, Spa i slutet av juni.

    SvaraRadera
  3. Alltså http://www.race24.com/classic-endurance-racing/2018-classic-motorcycle-endurance-dates-tbc.html

    Har ni med er en "Pressattaché" så att framgångarna kan rapporteras i realid på blogg.

    SvaraRadera
  4. Vi har nog all press som behövs, med oss och på oss, tankare däremot saknas eventuellt.

    SvaraRadera
  5. Ska bli jäkligt kul att följa satsningen under året!! Finns det bilder på hojen?

    SvaraRadera