torsdag 7 december 2017

Dreva upp

 Gjorde detta förra veckan men i brist på annat så tar vi proceduren nu. Notera dreven ovan, slitet till Sachs och nytt till Yamaha.
 Borde inte vara så svårt men att använda ett drev med 15 kuggar förenklar något. Det jobbiga är att gnida sig igenom härdningen, efter det är det easypeasy.
 Sen fram med press och svets, efter att det kallnat så kan det monteras.
Nu kanske en kan undra varför det inte bara köptes ett nytt. Att jag är lika snål med mina egna pengar som en politiker är generös med våra är allmänt känt men det var inte fallet här. Tid, ville inte vänta och då var det värt att lägga under en timme på käjset även om Nisse säkert hade skickat ett gratis åt mig om han tillfrågats.

9 kommentarer:

  1. Till min gamla XR750 gjorde Lindman ett gäng framdrev. Avhärdade först, svarven gick som i smör. Härdade efter svetsning. Ett av fem slog sig, övriga blev skitbra. Men det är Lindman det ...
    Henke Nyberg

    SvaraRadera
  2. Hade massor med uppslag här om ett spydigt svar gällande hårda grabbar kontra svensk militär osv, men jag avstår, tycker ju om Lindman.
    Fast just i hans fall så skulle kanske bliklarfortmetoden kunna jobbas på lite mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han blev klar i god tid med mina drev.
      Henke

      Radera
    2. Tänkte närmast på hans Monoprojekt som säkert någon mer än jag önskar och längtar efter att få se på banan.
      Lindman är militär och mitt minne från min egen militärtjänst är att just tid och vara klar eller komma fram i tid är högprioriterat inom armén.

      Radera
    3. Försökte bara i all vänlighet komma med ett tips.
      Med vänlig hälsning,
      Henke

      Radera
    4. Det har inte alls varit min mening att förringa Lasses kunskaper, när jag själv vid något enstaka tillfälle har härdat något undrar jag alltid om det gick bra. Kan det helt enkelt inte så jag gnussar på igenom härdningen. Härdningen i drevet blev nog heller inte så bra efter svetsningen men syftet var att provköra, inte köra kåsan.

      Radera
  3. Drevar du upp från från 15 till 15 ?

    SvaraRadera
  4. Mán ska alltid vara försiktig och väldigt restrektiv med att införa japanska delar i en tysk produkt (eller engelsk). I vissa fall sker en "frånstötning", jmfr vid transplantation, som kan orsaka oreparerbara komplikationer.

    SvaraRadera
  5. Kan hända att Holmstroem missat poängen. Lite som hela den Engelska o Tyska MC-indunstrin gjorde.

    SvaraRadera