söndag 29 oktober 2017

Topp Tio


Topp tio i världens största endurotävling är en tuff målsättning. En målsättning som klarades med marginal. Visserligen i motionsklassen, men hur många motionärer är det inte som trängs i kalksmeten? Inte för inte som GGN kallas motorsportens Vasalopp.

 Tillbringade gårdagen på mitt favoritknäck och smet där in i rapportrummet och kollade liveuppdateringen med nästintill samma frekvens som dagens ungdom smiter och kollar uppdateringar på Facebook. När han rasade till plats 18 var jag inte orolig, förstod att det måste vara på det varvet han tankade och bytte glasögon. När han passerade som 11 blev det däremot nervöst. Enligt den teori som gossen själv utvecklat finns det bara tre placeringar: Någon vinner. Några kommer topp tio. Och så resten. Om andraplatsen är första förlorare så är elfteplatsen först av de bortglömda, så illa det kan bli.

 Tyvärr kan inte Sätermannen ta åt sig något av äran. Talangen har han definitivt inte från far, inte heller fick han första (eller andra, tredje, fjärde osv) cykeln av far. Å sparringpartner av värde har jag inte varit sen pojken fyllde nio... Men genuint glad och stolt kostar jag på mig att vara!  Grattis!

 Ödmjukt

3 kommentarer:

  1. Och vad blev placeringen mer exakt, kan den med rätta stolte fadern berätta det eller har jag missat något.

    SvaraRadera
  2. Soffsportade och följde med i TV, en stund. Tog fasta på just "världens största endurotävling". Leta på tuben men hittade inget på utrikiska föruton någon svensk som skrivit på engelska... är det världens största i Sverige?

    SvaraRadera
  3. Söker man på enduro eller "Hare scramble" kommer väl flest träffar på Erzberg som stort evenemang. Där är det 500 startande i huvudtävlingen och 1500 totalt. GGN är nog världsstörst i en liten sport, men utan Red Bull som sponsor syns man inte lika mycket

    SvaraRadera