söndag 13 augusti 2017

Att inte förstå

 Gaffeln som Acke har svarvat ihop en gång i tiden är säkert bra men då jag inte bara är dryg utan även enligt vissa en fuskare så tas fuskvägen här. Istället för att lura ut och fundera på vad Acke har lurat ut och funderat ut så byts det ut mot annat mer konventionellt system.
 Delen ovan är den dämpenhet som satt i ett ben, det andra hade endast fjäder, fungerar säkert utmärkt men jag har inte tid att testa ut detta.
 Hittade en gammal Marzocchi 40mm crossgaffel som fick donera ben, sen ett par cartridgeenheter från en 600 supersporthoj. För att fortsätta försöka ha det enkelt så valdes en lite äldre modell utan nedre justeringar utan endast i toppmuttrarna. Det går att ordna med den saken fast även om deta görs så är det ändå så svårt att justera in en gaffel så det är nästan bra med mindre skruvar att dra på.
Svarvade om och slog nya gängor på dessa samt fixade längden på crossbenen sen kunde det plockas ihop. Imorgon ska det även plockas dit på cykeln.
Fjädrarna är samma som Rossi använder, Öhlins MotoGP variant, lite fränt att vara så modern. Fast egentligen används de för att de från sexhundran inte fick plats i 40mm benen.

2 kommentarer:

  1. Kanske du kan mickla ihop bättre insatser åt mig med? 😊

    SvaraRadera
  2. Det är nog bättre du vänder dig till någon som vet vad han/hon gör. jag gör just vad du säger, micklar.
    Kommer sen låta experter göra nya ben åt mig i vinter förövrigt. håller mer på med allmänbildande verksamhet just nu.

    SvaraRadera