lördag 8 juli 2017

Sputnik


17 Juni 1945 hölls den första Motorcross tävlingen i Sovjet, platsen var staden Irbit och naturligtvis var det hela sanktionerat av partiets lokalavdelning. På den här tiden gick cross ofta i crosscountry formen, alltså mer likt dagens enduro, så även här. Sägnen lyder att en av de drygt tjugo startande killarna var så kort att han inte nådde ner med fötterna och därför körde sidvagnshoj tillsammans med en polare, de slutade till vissas förvåning på en andra plats. När det senare samma år skulle rejjsas  cross nationellt ställde klubben från Irbit upp med inte mindre än fem sidvagnsekipage, å naturligtvis vann ett av dessa, ett intresse var fött.

Vid 60-talets början hade banorna antagit den form vi är vana vid i dag och cyklarna förlorat sätena i vagnarna, passagerarna hade med den nya bantypen ändå inte tid att sitta ner... Tidigt 70-tal begav sig Ivans och Nikolajs utanför järnridån och körde sina hojar, visserligen var de preppade och visserligen nådde de skapliga resultat, men det stod ändå klart att konkurrenterna körde skarpare prylar...

Snabbt lät man sig "inspireras" och producerade snart ekipage som faktiskt nådde internationella framgångar under 70- och 80-tal. Främst under andra halvan av 80-talet då den statliga sportbyrån förstod att man låg för långt efter väst och tillät tillverkning av lätta ramar och långa fjädringar. Trots detta blev det för tunggrott med den ökända ryska byråkratin och någonstans ungefär där kring unionens fall i början av 90-talet upphörde tillverkningen av hojar för detta ändamål. Vid det laget hade ändå motorcykelfabriken i Irbit, IMZ (Irbit Motorzykli Zavod) fått ihop något tusental Sivagnscrossar sammanlagt.

 Ödmjukt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar