torsdag 29 juni 2017

Träsprit


"Metanol, även benämnt metylalkohol, karbinol eller träsprit, är den enklaste av alla alkoholer och är akut giftig vid förtäring men orsakar inte genetiska skador. Metanol skulle efter små förändringar kunna användas i dagens bensinmotorer, den har dock ett lägre energiinnehåll vilket innebär att på metanol skulle det dra ungefär dubbelt så mycket jämfört med om man kör på bensin "

Bingo! Den ökade förbrukningen är just vad jag sökte! Min SvänJii schascykel har stått sedan jag ryckte pluggen ur ABG:n nån gång i våras och det visade sig att världen inte är bekant med det faktum att Zenith (för evigt förknippade med "Starholken" till Volvos B 18) även tillverkat mopedförgasare... När min andra schascykel så såldes så lättvindigt blev det läge att aktualisera sökandet efter ett munstycke i rätt storlek.

Men nej. Letande på webbens framsida, hos den lokala cykeltanten, hos vänner, gav inget. Ett för stort, väldigt för stort, munstycke fanns dock i mina egna samlingar. Varande Isracingentusiast står naturligtvis nån dunk metanol i boden, och en slatt ricinbaserad racingolja finns i varje välartat hem. Problemet löst!

 Ödmjukt

2 kommentarer:

  1. Blir nog inget fartåk, ABG når inte upp till 0.8 HK ens som ny.

    SvaraRadera
  2. Det här med rätt storlek av förgasarmunstycken har ju i storebrorsstaden Hedemora alltid lösts av Mats på "Lindbäcks Ur och optik" såväl av storheter som Roffe Granlund som av undertecknad

    SvaraRadera