måndag 2 januari 2017

OKI MPS 200

Hondas CDI boxar på CB 750 CB900 och CBX 1000 har en viss förmåga att gå sönder utan att de ens används. Mitt i allt så rinner det ut en svart gegga och boxen fungerar visserligen men det är bara en tidsfråga innan den lägger av. Turligt nog så är dessa modeller  så konstruerade och ihopkopplade så att varje box sköre två cylindrar var så när en går sönder kommer du med stor sannolikhet hem på  de två eller fyra cylindrar som fortfarande har gnibba på stiften.
 Kladdigt...

När jag menar att de kan gå sönder närsomhelst så menar jag det bokstavligen, de kan plockas bort från en välfungerande cykel för att ett par månader senare smälta sönder då de ligger löst i en av våra plastbackar.
Någon har sagt mig att det är en konding som går sönder och i den finns det syra som löser upp den isolerande plasten, sant eller inte vets det lite om då mina grundkunskaper i elektronik är ungefär lika stora som Sätermannens omdöme då det gäller val av stift.
På CBXen var alla tre körda så de fick bytas, finns till de fyrcylindriga nya bättre grejor att köpa så såna fick det bli. Tur att en inte är färgblind.

2 kommentarer:

  1. Hejsan 👋 vart får man tag i denna artikel och vad kostar den ?

    SvaraRadera