onsdag 10 augusti 2016

Teorier

 Har denna sommar läst två böcker om samma ämne, att köra fort och vinna. Böckerna är lika i format, heter i stort sett samma sak, samma förlag, liknande layout men skiljer sig dock på en punkt.
 Den som Kenny har skrivit är lite mindre fakta och teorier än den andra men är bra mycket roligare att läsa. Den med Eddie på framsidan är en torr och ingenjörsaktig lärobok medans kungen skriver med finess och oftast finns det en historia bakom. Har även en viss liten men dock märkbar självdistans och kan erkänna sina misstag även om det egentligen står mer om andras.
 Har jag lärt mig något då, ja det har jag. Exempelvis så kollades Anderstorp upp innan det tävlades där och ett matnyttigt tips gällande en kurva ficks fram. En annan grej om regnkörning som Roberts skrev om kommer nog visa sig vara till nytta, vet att jag själv gör fel just i det föret men nu vets det vad.
Nu har ju jag kört i många år och plockat upp många saker redan, en del som det skrivs om passar inte mig eller så anser jag att det är för sent att lära om. Om du däremot är i början av karriären så läs, läs allt och gör det flera gånger. Bra vore att ha läst Kennys bok innan racingen påbörjades 1996 sen även 1997 samma bok igen, 1998, 1999 osv. Om alla hans tips hade kommit in från början och återkommit med jämna mellanrum skulle det varit till stor hjälp.
Slutligen lite jämförelse mellan mig och kungen, om jag fattar rätt så kör han som jag eller rättare sagt jag som han med tryck på bakhjulet medans exempelvis Barry Sheene la allt på framändan som exempelvis en extrasnabb kille i Classic som vi känner gör. Förklarar varför jag inte vurpar så ofta med framhjulssläpp och den andra som vi känner gör det då och då.
Läs hursomhelst, böckerna kan köpas hos Roffes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar