tisdag 16 augusti 2016

Lugna gatan


Har fått riktigt fina bilder från årsracet skickade till mig från Steffen Rosén, kolla vad fränt det är att köra P&M Suzuki när det är rätt soppa i tanken.
Bilden är tagen i chikanen på Sviesta och just där är det svårt att hålla ner hjulet då dragläget ihop med de spår jag får köra med denna knarr stämmer riktigt bra för hjulning. Svårt däremot att hitta rätt i efterföljande höger men noterar nöjt att jag har lyckats ändra kursen på ett hjul och är på väg åt rätt håll.
Kenny bakom har ett helt annat spår med sin avsevärt mycket lättare cykel. Räknade lite på vikt/effektförhållande mellan våra ekipage, nr 80 har ca 2,4 kg per hästkraft och nr 70 ca 2,5 kg per hästkraft om TZan ger 75 hkr på bakhjulet vilket den borde göra.
Fördel för mig är mer vrid vilket syns på bilden, högre toppfart vilket knappast har betydelse på korta rakan men på Anderstorp skulle det vara tufft med en trefemtio. Detta är bra för mig då det är relativt enkelt att köra om men svårt att köra om för den som ligger bakom.
Fördel för TZan är låg vikt som ger en överlägsen hanterbarhet, kan bromsa senare och köra fortare i svängen medans jag med Suzukin satsar allt på att komma på gasen fort och ge järnet. Mitt i svängen går det långsamt vilket är meningen, upplever förövrigt att de flesta av mina konkurrenter kör för fort i svängen och missar utgången på grund av detta. Om mitt spår istället vore samma som Kennys skulle nästa sväng knappast fixas med fart med min 70 kilo tyngre cykel men det är inte ett problem som uppstår på en Yamaha TZ är min gissning.
Problem uppstår dock när småHondan ska köras då det borde faras fram i TZ spåren men detta är svårt att ändra så samma spår körs men kompenserar detta med att ha högre fart in i sväng och i densamma, utgången brukar inte vara svår med 30 hästar fast det finns nog en snabbare väg.
På Gelleråsen som vi ska köra nästa helg är det 10 stycken kurvor med Pecketten men bara 7 med småHondan, fundera på den en stund.

1 kommentar:

  1. Du borde ha retuscherat bort det svarta strecket framför bakhjulet så hade det sett ännu fränare ut :)

    SvaraRadera