måndag 27 juni 2016

Anderstorp analys

Vi ska tävla på Anderstorp i helgen, det känns sådär då jag suger på den banan.
Ska ta med dig ett varv på mossen men först så ska du tänka att om Sviesta är ca 7 meter bred så är Anderstorps bredd den dubbla, de få gånger som jag nött runt den banan så är just vilsenheten på de stora vidderna svår, karta eller GPS vore bra men jag har hittills nöjt mig med kompass och intuition.
Starten är enkel, in i den första av tretton stycken kurvor som är mer än 180 grader, södra kurvan, min aversion mot svängar som är mer än rätvinkliga är som en del kan ha förstått stor. Sen kommer den bästa eller sämsta biten, på en Peckett McNab GS 1000 är det det förstnämnda som gäller. Tror att de alltid på varvet snabba Guzzina kommer bli efter då det vrid och långdragenhet som de är så bra på ut ur sväng inte hjälper mycket på en raka som en Jumbo är godkänd att landa på, vet heller inte hur det går att växla upp kardanOllarna, känns som att vid en viss hastighet så får de helt enkelt inte ut mer innan övervarv och motorras. Sen kommer det två nittiograders högror med kortraka emellan följt av en lite halvlång raka, bästa delen på banan. Efter det vänds det tillbaka norr i en sväng som aldrig har träffats rätt av mig, kallas ibland halkhögern men officiellt GP-kurvan, denna gång kommer det bromsas hårt in, vändas i sakta mak och tidig gas ut. Sen efter en kortraka till kommer Opelkurvan som vänder tillbaka söderut, den ska det gå jättefort in i, sakta, sakta i mitten och snabbt påslag innan den halvlånga rakan innan Hansen. Den vänstern är till skillnad mot de andra böjarna skoj men bredden på banan förvirrar en enkel kusk som er bloggare. Fullt ut ur den och från nerlägg åt vänster till höger med rullen mot stoppet kräver muskler, tungt arbete. Vurpade här år 2000 med min Yamaha R6 då lastväxlingen mellan sidorna var så snabb att bakhjulet tappade greppet, stannade en evighet senare med alla möjliga blåmärken och en vänsterhand som aldrig har fungerat fullt ut sen dess.
Karusellen är efter Hansen, på Apriliorna fanns det hastighetsmätare och 166-167 km/h klarade jag igenom böjen, innan det började släppa, kurvan tar säkert över 10 sekunder att köra igenom men känns som ett kvartal var varv, hemsk sväng, här kommer Guzzina vara ifatt innan den svåra bromsningen ska göras samtidigt som skeppet ska vändas söderut igen efter karusellen 585 graders omvändning. Fixar jag sen att vara först fram till dess så går det vägen då flaggen kommer snabbt efter det.
Den kurva som kommer avgöra om det går fort eller inte för mig kommer vara Opel, den är svår och ger belöning för de modiga, den är så doserad att fort är inte snabbt nog, fjädringen bottnar samtidigt som det finns grepp i däcken, har alltid tidigare även varit väldigt gropigt där men det kan ha fixats.
Vill även lägga in en varning för att Sims och Seppo kommer köra fort härm TZ500 är ett vapen som egentligen inte ska slås på en bana som denna.

Kan tillägga att det inte gick 167 km/h på riktigt med Parillan då rejält nerlägg minskar rulldiametern med många procent, kanske bara strax över hundrafemtio på riktigt.

Hoppas det kommer regn, vann 1998 mitt första race på en modern hoj där i blötan, men bara regn där vi kör på banan inte i depån.

1 kommentar:

  1. 180 graders svängar som är så roliga. VAd gäller vädret så finns det visst hopp för oss båda; f.n. utlovas regn på lördagen och ev någon passande skur på söndagen. Håller däremot inte med dig om att rakan är positiv. Det är den absolut sämsta delen av hela banan, t.o.m. vänstern ut på start och mål är roligare.

    SvaraRadera