fredag 22 april 2016

Vi kan i Kolsva, igen

Ännu en gång har det varit bra att ha ett av rikets bästa och mest användbara företag i närheten.
Behövde topplockspackningar för större borr och efter att ha ritat och mätt med blyertscaden så fixade Kolsva Vattenskärning resten på mindre än ett dygn, toppklass.
Har diskuterat lite med dem om vi skulle starta en mindre racingservice för Classic racing. Min idé är att den som behöver få något skuret i två dimensioner gör en ritning eller annan mall och sen fixar jag så det blir verklighet. Så länge de ritningar som kommer in har alla mått så är det inte alls så krångligt eller heller dyrt, packningarna ovan blev exempelvis avsevärt mycket billigare än om jag beställt färdiga från topplockspackningsfirman. Material som fungerar är de flesta som finns i skiv eller plåtform. Fundera gärna på detta nästa gång du står och filar fram en plåtgrunka.

3 kommentarer:

  1. Jag har gjort CAD ritning på CB450 topplockspakning en gång i tiden. Gick den hårda vägen. Skar ut rostfria mallar och filade till koppar för hand (mellan). Kan man skära ut från ritningen direkt i koppar är det helt klart en fördel.

    SvaraRadera
  2. Varför de extrastora "öronen" uppe och nere runt dragstångshålen längs den tänkta centrumlinjen på din ritning?

    SvaraRadera
  3. 1972 har de hålen där de är på bilden men 1973 till 1977 är de hålen utflyttade. Garderade mig lite om jag vill använda samma packning till en senare topp. Egentligen är det bara ett hål som är längre ut fast då jag inte kunde minnas vilket eller ens orkade ta reda på det så gjordes det på båda sidorna.
    Förövrigt uppmärksamt av dig att se det.

    SvaraRadera