onsdag 13 april 2016

Verktygsmakare



Lite stolt är jag nu. Är liksom mer reparatör än konstruktör. Komma på hur saker ska konstrueras för att de skall fungera bra är inte riktigt min grej, titta på prylen och förstå hur den fungerade innan den pajade och sedan lista ut hur den kan lagas för att funka igen brukar dock ofta gå riktigt bra. Den här finurliga svänghjulsavdragaren passande min gamla RM 400 knåpade jag trots allt ihop, med fynd ur Isgaragets skrotlåda. Fick ett par bra idéer inför tillverkningen. Först provades diametern för "skruvhålscirkeln" fram med en 1/2 tums hylsas yttermått. När hylsan mätts med skjutmåttet kom den riktigt bra idén! Min gode vän dekalkomaniemanufaktörn fick helt enkelt skriva ut en dekal med det attraktiva motivet av en 25 mm cirkel med tre små prickar på ett inbördes avstånd av 120 grader ifrån varandra, samt en liten prick mitt i mitten. Sen var det enkelt att klistra klibban på plattjärnet o klappa till med körnslaget i de små markeringarna! Lite banalt svetsa/kapa/slipa på det så var jag hemma. Snart ska min pappsmälla ha nya gnistor, på rätt ställe, och roa mig stort.

 Ödmjukt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar