lördag 30 januari 2016

Svalan Radex

 Har lagt ut en pall med stora delar av en Svalan Radex på den stora annonssidan, papper ska finnas men inte hos mig. Den bilskojare från Strängnäs som grejorna kommer ifrån har slarvat bort dem och min önskan att ha kontakt med den typen är inte så stor  så det får bli den eventuella köparens problem. Motorn är en ILO 250 Twin av samma typ som satt i flera andra cyklar, mest känd i Sverige torde Blue Arrow vara. Pris enligt bilder 5500kr.
 Naven är tillverkade av Pränafa som jag tror är/var heta i motocrossvärlden.
Svalan som även tillverkade cyklar och skröt med att vara kunglig hovleverantör var tidiga med en sak, precis som denna Radex fick nya dekaler och blev en Svalan så köpte de in billiga cyklar från Polen eller liknande redan på sextiotalet som de sålde som kvalitetsprodukter. På den tiden fanns det egentligen inga dåliga svenska cyklar innan detta ofog startades av just Svalan. Det tog sen över tjugo år till innan de andra cykeltillverkarna fattade den ekonomiska galoppen och började sälja skräp med fina namn på, fast Crescent/Monark/osv köpte nog från Asien. Eftersom jag jobbade mycket med beggade cyklar ett tag så och såg massor med varianter på dessa kom jag fram till att en svensk cykel som exempelvis Crescent har hög kvalitet fram till ca 1988-89, sen gick det utför. Det var så att en cykel som var 25-80 år gammal gick det alltid att få fart på men en fem år gammal cykel som stått ute ett år for till skrotbingen. Svalan kan alltså skryta med att ha infört dålig kvalitet som de sen sålt till kungen, gissa vilket landskap de kommer ifrån.

4 kommentarer:

  1. Robban gissar på Dalarna!

    SvaraRadera
  2. Kan det vara så att gästbloggaren har några synpunkter på att viss landskapskoppling är jämställt med tvivelaktig kvalitet. Vad menar egentligen orginalbloggaren?

    SvaraRadera
  3. Verkar förekomma censur på den här bloggen. Är det månne nåt filter som sållar bort mina kommentarer där jag skriver positivt ärans och hjältarnas landskap. Verkar vara Tore Skogman sekten som härjar.

    SvaraRadera
  4. Självcensur har jag lagt till som filter på denna blogg.
    Hjältarnas boning trodde jag var Östergötland men nu förtiden vet jag inte var det kan vara.

    SvaraRadera