torsdag 7 januari 2016

Billys Crescent


  Som den anonyme presenningsfetischisten mycket riktigt gissade hörde den sköna bromsen till Billys Crescent racer. En mycket snygg cykel som byggdes o kördes sent 60-tal, bla på Ön, av den gamle rundbane o TT åkaren Billy Andersson. En man som förutom att bygga denna snygga cykel också är den man som lade grunden till Ryssarnas Isracingframgångar eftersom det var just precis hans ram de kopierade efter att 1960 blivit rejält frånåkta av de Svenska gästerna. Ett 500 TT SM guld vid närmare femtio års ålder, göteborgsmästare i Speedway redan 1950 och lite racande med båtmotorer i sin rätta miljö, båtracing, är andra meriter på Billys imponerande lista.

 
Ganska så OK data för att vara 60-tal... Renoveringen är också den imponerande.

 

Moroten är faktiskt ganska ball även i båtskick.

 Ödmjukt








4 kommentarer:

  1. Ursäkta att jag lägger mig i men Billy Anderssons leverans av isracinghoj med långa nabbar till Ryssland skedde redan 1951 då han och Ragnar Friberg levererade 2 st JAP försedda kompletta Isracinghojar. Ja jag vet att det ganska felaktigt står beskrivet i flera historier att det var 1960 men vid den tiden hade man sedan länge världens bästa isracingförare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag började tvivla på minnet, men det lät mycket mer rätt efter det han berättade för mig om det där med isracingen. Jag tror t o m att han sa att det bara var nåt eller några år efter krigsslutet som de blev inbjudna för att uppvisningsköra ute i absolut ingenstans då, och att det kom tusentals över snön från alla håll, för att se det där. Han var iaf grymt förvånad över publiksiffrorna. Skön lirare, som var grymt kul att ha som vän, han hade ju sett en del, typ..

      Radera
  2. Lägg dig gärna i Larsson. På det här området är dina kunskaper så mycket större än mina!

    SvaraRadera
  3. Är oerhört tacksam för dessa inlägg som handlar om klassiska motorcyklar (istället för antika mobiltelefoner). Hur man kan ha koll på en pressening övergår åtminstone mitt förstånd.

    SvaraRadera