onsdag 18 november 2015

Barr & Stroud


Anser mig vara en sån där typ som förstår och fattar mekanik genom att titta på grejorna, utsidan avslöjar insidan. Ibland funkar det inte, exempelvis på tyska motorer som nästan alla har en intetsägande, slät och trist äggformad utsida.
 Prags tekniska museum hade en motor i en hylla som dock förbryllade och den utsidan skvallrade om en intrikat insida som det fattades lite av hos er bloggare, att det inte var som vanligt var dock inte svårt att klyka. Noterade att den var tillverkad av Barr & Stroud som inte gav mig någon ledtråd så vidare studier har gjorts.
Skäms inte i detta fall för min okunnighet för inte ens i genomskärning så är den skotska motorr från 1923 med sina slider som både roterar och far upp och ner en enkel sak att greppa.
Turligt nog hittades en Youtubefilm som förklarar allt, kika på den om du likt jag är trög så släpper okunskapen snabbt sitt grepp.
Även bilar fanns under samma tid med raka sexor tror jag mig ha läst om, kan heta något med Knight men det tar vi en annan gång, tyst och fint ska de gå hursomhelst.
1000 cc Barr & Stroud
 
 Även en 1000cc V-Twin fabricerades, Brough Superior använde den till två cyklar samt andra märken som Zenith tillverkade knarrar med slik puffra, den på bilden såldes på auktion för ca 6000 pund hos Bonhams.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar