fredag 30 oktober 2015

Par i SOH

Sune Olsson Hedemora. Den unge Sune började tidigt 50-tal sin karriär på en Puch, gick snart över till HVA och körde på sådana bla ett o annat ISDT med den äran. Sent 50-tal började det smidas på ombyggnadsdelar till Silverpilens fjädring i verkstaden i Grådö (av vissa ansett som den svenska civilisationens vagga) definitivt stället där vaggramar snart skulle skapas.


För, som vanligt när dalmasar är inblandade, blev det så bra att det ledde till ytterligare framgångar. Enligt sägnen ska telefonen ha ringt redan samma kväll som det första kompletta chassiet (1961) testades i skarpt läge på något race i närheten. Matchless, AJS, BSA, Triumph, ESO och Hedlund är stabila puffror som monterats i SOH chassiena genom åren. Bengt Åberg får väl sägas vara en av de stabila chaufförer som ingått i "stallet". Ett tag fanns även planer på att tillsammans med Hedlund kränga mer eller mindre kompletta cyklar, dessa idéer "förstördes" dock av ett gäng ylande tvåtaktares intåg i crossen...
Den vackra röda cykeln här nedan är Fabrikör Sunes egen tjänstecykel, eftersom "fabriken" ännu håller igång behövs en sådan. Den vackra svarta cykeln hade Sätermannen glädjen att få provköra härförleden, pigg enstånka i ett lätt, stabilt chassie är i alla tider helt rätt!


 Ödmjukt


2 kommentarer:

  1. Ja jag säger hä e gång till va vore landet utan dalmasar

    SvaraRadera
  2. Än är det inte försent att beställa en ram, och Sune håller rimligt pris. Mer välgjord ram är svår att hitta.

    SvaraRadera