torsdag 1 oktober 2015

Fiasko

Det är många pryttlar på ett spett, hade en hel lista med grejor som skulle fixas innan provstart ikväll som exempelvis
 Tillverka en kort växelpelle.
 Montera en varvolle, just denna kommer förövrigt få åka med dubbel fart mot vad den har vants sig vid.
 Monterade även bakbroms och hajfena
Naja pluggar och kedja, nu besiktningsredo.
 Vevhusventilation från Mariestad och soppaslang måste även det dit.
 Rotorn till tändningen skulle även den konas om, här under kollas koniciteten på ett original Kawasaki svänghjul, när nålen står still är toppsliden i rätt vinkel. Svarvade sen till den som ska användas vilket gick bra.
Sen var det slut på det bra.

När tändningen skulle monteras så visade det sig att motorn inte går runt mer än ett kvarts varv. Kammarna i motorn är helt fel ställda, avgas och insug tar i kolvarna, alternativt är inte kolvarnas urtag anpassade för kammarna. Jag trodde att motorn var klar då den var nybyggd av en som lever på att trimma motorer men jag undrar lite vad det är för en självsäker klåpare. Att vara så säker på sin sak att man efter montering inte ens snurrar runt motorn visar på ett överdrivet stort självförtroende samt annat som jag inte vill sätta ord på.
Gissar att Bimotan får provas en annan gång ett annat år.

2 kommentarer:

  1. Ay Caramba, trodde det var bloggaren själv som stod för hästkraftsökningen i rovorna. Med facit i hand, "en händig kar klarar sig långt på med egen hand"

    SvaraRadera
  2. Det är första gången som jag köpt en färdig motor, har köpt en hel snabb cykel en annan gång, ingen av dessa har visat sig funka bra för mig. Annars brukar jag bygga själv men tar hjälp med portning ibland eller i alla fall gjort det en gång.
    Effekten kommer med omsorg vid byggnation är min erfarenhet, inte bara att ha bra grejor som är snabba på pappret.

    SvaraRadera