fredag 14 augusti 2015

M 7






Oväntat skoj att få skruva lite Zündapp igen! Redan i de tidiga tonåren förde min störning i autismspektrumet mig in på särkunskaper om den tyska ingeniörskonsten, till exempel att Dappetoppen är ett av få ställen där man behöver en 11 millimeters hylsa. (Förhållandet, enklast att beskriva som hatkärlek, till det tyska sättet att komplicera saker till funktion och tillförlitlighet hänger med än idag så till den milda grad att de Brittiska entusiastvagnarna här på gården kompletteras med tyska prestigevagnar för de gånger en pålitlig och bekväm transport är önskvärt). Å även om kunskapen sedan länge är bortglömd var jag ett tag en av de få som kunde justera en dragkilslåda. Jämfört med polarens Flinta tog det tredubbla tiden att skruva med Zündappen. Och några fler verktyg behövdes. Med facit i hand en nyttig uppväxt för en blivande motorman.
 Ödmjukt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar