fredag 17 juli 2015

Enligt plan



Minnesgoda läsare kommer ihåg den här. Förra hösten inköptes den enkom för att Sätermannen skulle ha en anmärkningsvärt ful/uppseendeväckande moped till den stora begivenheten här i trakten, Nostalgidagarnas moppecruising, sedan skulle den avyttras. Planen var att den icke provkörda/provstartade pärlan skulle "mogna" i förrådet tills dagen före cruisingen då den skulle hämtas, förses med en skvätt fludium i tanken och startas upp. Helt enligt plan blev det så, gick på tredje kicken. Inga andra åthävor än att montera en slang som räckte hela, inte nästan hela som den förra, vägen mellan tank och förgasare sen var den redo! Med attribut som djävulssymboler på tanken, biltema dekaler på packlåren, läskhållare på det hemsvetsade styret, bortkastad ljuddämpare, framflyttade fotpinnar, tärningar i sissyn och kromade örnar på backspeglarna, vad skulle kunna gå fel? Mycket riktigt, inget gick fel, speakern presenterade ekipaget som: En Säterprofil på världens fulaste moped. Å en timme senare hade jag ett flertal bud på Världens fulaste moped. Uppdraget utfört helt enligt plan.

 Ödmjukt

5 kommentarer:

  1. Grundtanken verkar ha varit att avyttra den. HAr du accepterat något av alla de bud du uppenbarligen har fått? Du bör göra det, då ett flertal personer i din bekantskapstrets förmodligen inte kommer att ha lika mycket överseende i ytterliggare ett år. Du och speakern har nämligen helt rätt: vet dock inte om det är världens fulaste, men lätt topp tre.

    SvaraRadera
  2. Emellanåt är jag tyvärr fortfarande lite snålblandad så inget av buden godtogs. Dessutom kom ett par av buden från människor så unga att jag inte ville bidra till deras försämrade möjligheter att möta framtiden utan medmänniskors ogillande. Lyckligtvis är jag också ibland godhjärtad.
    Den som kommer med en gammal remdriven enpetare och föreslår ett byte ligger dock bra till att bli den nye ägaren av Världens fulaste moped.

    SvaraRadera
  3. Så där blir det när Finnar försöker bygga 2 hjulingar.

    SvaraRadera
  4. Jag har en remdriven enpetare i garaget, men vill för allt smör i mina hemtrakter inte byta den mot denna mopedernas Quasimodo!
    /Klas

    SvaraRadera
  5. Lazon, trodde inte du hölls med fördomar? Dessutom är jag ganska säker på att den Finska grunddesignen var mer lyckad än den "customisering" som utfördes i Uppsala trakten.

    Klas, ditt ställningstagande är inget jag tänker hålla emot dig.

    SvaraRadera