måndag 6 april 2015

Service


Visst ser det automatiskt seriöst och rejsigt ut med bakramen väck för service?

Reste, lastad med min motions och nöjescykel, för nån dag sedan till en gammal vän som skulle  hjälpa mig med införsäsongenservicen. Den direkta ursäkten var att framgaffeln behövde lite pillande på justerskruvarna eftersom den är lite för "kort" i samband med landningarna efter ystra hopp. Tur jag hade en ursäkt, för att behöva hjälp med enbart ventilkontroll är ju omanligt å det grövsta... Nå, för Sätermannen är det lite hokus och pokus med såna däringa ventiler, när ett topplock innehåller rörliga delar blir jag förvirrad.

Gammal cykel med duktig puffra, duktig chaufför och modernt innandöme i dämparna förvånar en och annan.

Dämpar o gaffel pillande är Fredlunds specialintresse när han pysslar i sin trevliga och välordnade verkstad. Hans egna cyklar (o snöfräsen) är väl fungerande rullande testbänkar för de nya teorier/idéer angående avfjädring och stötdämpning som dyker upp i hans hjärna. Jag har väl berättat om den gången han skulle fått en pukal i motionsendurons modernklass på en cykel från -81, bara han kommit ihåg att tanka...
Alldeles bra blev projekt Honda vilket som, ultraljudstvättad inställd förgasare för enklare starter, uppskrämd gaffel, OKade ventiler och trevligt samkväm med en god gammal vän!

 Ödmjukt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar