onsdag 18 februari 2015

Isär del 2

 Innan jag vågade jobba mer med isärtagningen av trippeln så var det dags att idiotsäkra demonteringsbänken. Klippte till ett remsor som tätade till kanten så att ingenting större än 5 mm kan ramla ner i baljan. Sen är min gissning att denna konstruktion kommer synas av fler än en efter de senaste dagarnas uppmärksamhet så då är det bäst att den är säkrad, för idioten och besökarnas syrliga kommentarer.
 Har nu kommit in en bit till i Tridenten, att denna motor på något sätt är utvecklad ur en twin märks, det är lite kaka på kaka. konstruktören av denna ( Hele?) har börjat med en Daytona 500 och delat den, ritat ihop en mittbit och en ny vevaxel mm sen skruvat ihop härligheten. En i min värld normal motor har ett motorblock som består av två större halvor som innehåller allt behövligt. I trippelvärlden så består blocket av fem stycken större bitar, mycket skruv blir det.
 Nedan visar delar av innehållet, det finns mer grejor på annan bänk.

3 kommentarer:

  1. Det är kul att du får känna på Trippelns hemligheter,det går lättare efter några vevaxel byten.
    Lennart #55.

    SvaraRadera
  2. Den finaste grejen hittills är att det finns en skruv som är så felplacerad att växellådan måste demonteras om veven ska bytas. Jag ska se om det går att lösa på annat sätt, modda lite.

    SvaraRadera
  3. Jag har slipat ner en 1/2 tums hylsa,så det går utan att röra lådan.
    Lennart

    SvaraRadera