lördag 20 december 2014

Nav

 Efter att ha gråtit ut gällande ES-fiaskot så kändes det bättre att börja med något som både går att förstå och är gratis, borra. Min XL250 behöver ett nytt bakhjul och ett slikt ska den få, sökte i hyllorna och hittade från Suzuki T20 som kommer funka. Egentligen hittades det bättre och lättare grejor men skillnaden var liten och det finns lika hjul på en annan knarr jag har så då slipper jag åbäket med att tillverka nya drev kanske. Det finns en rejäl ryckutjämnare i detta nav och det är bra, även diametern tå trumman har rejält mått vilket ger bra broms som kunde vara en bra grej om det nu vore en sån gimmick som jag använde. Var en gång i tiden tuff med att bruka bakbromsen men stukade foten och kunde inte använda den alls under en månad och slutade helt enkelt efter det, dumt men det har blivit hårt när omöjlig att ta upp vanan igen.
Gamla navet på min XL är från en CB 125, väger mindre men håller inte, visste redan när knarren byggdes 2006 att dessa trissor inte var så bra men det gällde på femhundror där de nästan höll. Trodde att det skulle funka på en tvåfemtio men hade fel.
Att borra lätthål är ok sysselsättning, blir lite snyggt och även lättare, hålen trollade bort 130 gram, nu kommer det svarvas och det  brukar ge mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar