torsdag 23 oktober 2014

Träslöjd

 I brist på annat så tar vi bastubilder, började i lördags att knacka ihop den och har nu endast inredningsjobb kvar samt montera skorsten. Kan väl inte ta så lång tid kan en tro men i min värld så är snickeritimmarna evigetslånga.
Mer intressant och avsevärt mycket roligare är att det hittades en fränkolv till min XL250 idag, skaffade ett kolvämne tidigare som har nämnts på denna webbens avkrok men det blev inge bra då den inte räkte över kanten. Nu kommer det bli klang och jubel i puffran med kam och kompression. 
På väg mot en motor nära mig

4 kommentarer:

  1. Du bygger populärt, ser jag.

    Varför byggs inga rektangulära bastun mer? Är det en direkt följd av den moderna gersågen. Kanske det är för enkelt med 90 graders hörn. Du vill briljera lite med snickerikunskaperna ;-)

    SvaraRadera
  2. Visste inte att det var pop att bygga med brutna hörn. Anledningen till denna eventuella trendaktighet är rent praktisk, finns fönster i bastudelen och om båda ska med behövde volymen minskas. Bygger även med material som ligger på hyllan och det passade bättre med längderna. Min eventuella snickarekvilibrism är vilande, kanske kommer fram någon annan gång, bristen på denna har gjort att metall kommer blandas in mer om detta senare.

    SvaraRadera
  3. Det ser ut att vara lagom dome på den dära aluminiumklumpen.
    /bop

    SvaraRadera
  4. Vilken fin kolv,liknar den Rudgekolv som jag körde sönder i Arttukainen Åbo en gång.Vad är det för diameter på den?
    Runrun

    SvaraRadera