onsdag 1 oktober 2014

Megafon

 Ska testa min gamla McIntyre-Honda XL250 i helgen på Sviesta då det är banträff. Det är i alla fall tanken och idag så började jag kika på den, avgasröret och dess upphängning hade spruckit enligt uppgift så det var vad som synades först, det stämde.
 Röret har hydropressats med högtryckstvätten, hittade en bunt med ämnen så ni kan vad jag startade med. I princip görs det så att kanterna svetsas ihop, rör så att det kan anslutas till Kärchern eller som i mitt fall Nilfisken svetsas även det dit, på med vattenkranen, sen trycks det på sprutan som blåser upp konan.
Varför ska det då vara megafon och inte rakt, därför att det är fränt förstås.
 Det var endast 20-25mm plåt som höll ihop pipan, tråkigt nog hade det lagats tidigare medelst lödning och allt lod fick slipas bort. Nu är det så att den är tillverkad av 0,9 plåt så det blev snabbt extratunt i kanterna. Blev lite svårsvetsat för en amatör som mig men efter en stund blev det säkert tätt, lagade sedan dit ett par plåt remsor som förstärkningar då tigen ända var igång.
Imorgon fortsätt det.

1 kommentar: