måndag 15 september 2014

Hur skulle det vara med något riktigt uselt

Du som tycker att Triumph är lite för bra eller Norton är en hoj för trygghetsnarkomaner, Ducati kamskaftare kanske du anser vara en hoj för de som alltid äter köttbullar på tisdagar för att inte cirklarna ska rubbas. Vem vet du kanske även anser att Ural är en kvalitetsprodukt eller en Enfield India är att lita på i alla lägen. Söker du något som är riktigt spännande, en hoj som du aldrig kan vara säker på att den kommer ta dig hem, är du så hård att du tar den utmaningen. I så fall har jag den rätta knarren för dig, Yamahas yttersta misslyckande 750TX, den fungerar just nu men vem vet hur länge.
För att vara så usel och kass som ryktet menar så är min besvikelse stor att den startar direkt när startknappen används, även trist historia att den inte vibrerar eller att all el verkar fungerar. Ännu värre är att bromsarna nyper åt så det känns eller växellådan med hela fem växlar i. Tomgången på 1000 rpm är nästan förolämpande, går bra gör den också, jävla skithoj. Turligt nog är ljuddämparna upprostade annars så skulle det ju inte vara något fel alls på den.
Notera varningslampan det står BRAKE på, tänds när det bromsas, det kan ju vara en bra grej att veta när du är ute och drar och närmar dig en böj och drar i bromsgreppet, viktig info, nu saktas det in för nu bromsar du och för att du inte ska missa det så tänds en ilsket röd lampa i fejset. Det var nog därför de flesta motorerna skar, ägarna trodde de bromsade när oljelampan bredvid tändes och gav järnet.
Köp knarren av mig, faktiskt riktig ok trots sin uselhet, pris 15000kr, kan även sälja motorn separat då jag fått bra bud på hjulen.

1 kommentar:

  1. Ha en Yamaha TX750-73 lackad i guldmetallic har jag ägt för länge sedan. Problemet med de hojarna var att de gick varma. Detta löstes dock med ett djupare oljetråg vilket medförde att mer olja fick plats och kylningen därmed förbättrades. Jovisst ja de förseddes också med en oljekylare, åtminstone så hade min denna detalj. Köpte den 2500kr och då gick det bara att få i fyran och femman. Plockade bort transkåpan och där fann jag en skruv som låg lös, återmonterade denna sedan funkade alla växlarna. Tror jag hade denna hoj i 10 år eller så innan jag sålde den för 14000kr till en kille i E-tuna. Hojen fungerade utan problem under alla år. /tompas11

    SvaraRadera