söndag 12 januari 2014

Vinteraktivitet

 Snön med tillhörande kallgrader har slutligen anlänt till Gisslarbo vilket ger de konskvenserna att man som god och politisk korrekt familjefar bör slita sina barn ur TV/Telefon/Dator/och annan ickeverksamhetsvärlden och visa dem pudret. Detta är inget som brukar vara sådär jätteskoj men jag har ett knep som slår att dra en pulka uppför backar eller frysa vid en skridskobana. Plockade fram min Sexoped (Homobruks) som har varit inkurrant under en längre tid för reparation, bytte senast konding på den men det gav ej önskat resultat så nu monterades en av korrekt modell istället för Suzukivarianten som hittades förra sommaren. Förgasaren var även full med klet så när den ändå var borta kom en äldre variant på plats som är mer korrekt på årsmodell 57, har även har fördelen att vara 12 mm oborrad till skillnad från den som gamla som var 12mm borrad, av farttörstig fjortonåring gissar jag.
Notera svänghjulsavdragaren, måste vara mitt första specialverktyg, skaffade den vid tolv eller tretton års ålder, väl använd investering.
 Efter all omsorg smattrade den ettrigt igång, rep, barn och snowracer sammankallades innan avfärd. Moppens toppfart utan kälke är närmare 60 kanske lite över det och då går det fort om man är liten och sitter på en Stiga Snowracer. Med tanke på det så gjordes inga fullfartsövningar men de små verkade nöjda med 40-50 kilsare. Som du redan noterat så är Sachssnurran utrustad med en membrancylinder, i Sverige är de lite ovanliga men satt på Shopper och eventuellt på CP-truckarna, i Finland var de standard och därifrån kommer denna. Ihop med 41mm Suzukikolv så ger det en vridig motor fast tror att jag i min jakt på varv höjde avgasporten lite mycket, en annan notering som du gjorde var 15 kuggsdrevet som är eller i alla fall var en ganska svår pryl att finna. Sexopeden funkar bra i soloutförande men med släp får kopplingen arbeta och tvåan är inte helt användbar om inte vägen är rak och snabb.

Nåväl, detta är problem som bekymrar mina brudar föga och så har glada är de efter att ha suttit i ångorna av Castrol A747 och frusit i en halvtimma.

Pappa, ska vi inte åka mer.

Snääällllla

2 kommentarer:

  1. så det är så jag ska få min lillpöjk att gilla vinteraktiviteter?
    Pappa måste skaffa (trimmad) moppe!

    /Bop

    SvaraRadera
  2. Svänghjulsavdragare var det fösta jag tillverkade, vad jag minns, när man började med metallslöjd (6-7:e klass var det väl?)

    SvaraRadera