söndag 3 november 2013

Gunnar Nilsson

 De flesta svenskar känner en Gunnar Nilsson men det fanns en Gunnar Nilsson som var känd i hela världen på sjuttiotalet. Körde Formel 1 och lyckades vinna Belgiens GP (Spa?) 1977 i en Lotus innan han avled 1978. Till skillnad från många av hans kollegor så omkom han inte på banan utan fick cancer. I hans minne startades en cancerfond som har bidragit med mycket inom forskningen och gör det fortfarande.
Hans hjälm är kanske den snyggaste jag vet och har många gånger funderat på att lacka en egen kruka lika, färgerna blir även för mig bra med mitt finlandsvenska påbrå. Troligen kommer det aldrig hända att en slik potta hamnar på min knopp då jag inte bara är dryg utan även snål och hjälmar är en förbrukningsvara.

Visste ni förresten att man isolerar väggar med ljuddämparull, tänk vad man lär sig när man snickrar.

1 kommentar:

  1. Posted my photo (helmet Nilsson) without my permission. Inappropriate!

    SvaraRadera