tisdag 8 oktober 2013

Hundben


Har rotat en massa bland delar till RG 500 Gamma idag och då kommer minnena tillbaka från tiden sådan framfördes. Att modifiera hundbenet till bakfjädringen är en populär åtgärd för att få upp baken på en slik maskin och så som på bilden var även min Gammas hundben fixat. Bodde på den tiden i Södertälje och en gång i veckan kunde man köra på Tullinge flygplats vilket gärna gjordes, lärde mig ganska mycket om att köra de kvällarna, minns med värme glädjen som spreds sig i hela mig efter mitt första frivilliga knäskrap. Fanns även en del riktiga racerförare där och eftersom jag inte förstod bättre hängde jag på dem och fortsatte med att hänga av dem. Under en sån session så höll det på att gå åt skogen totalt då en hela bakdelen säckade ihop, jag och cykel fortsatte i den berömda tangentens riktning. Om inte minnet sviker innehöll den riktningen en nivåskillnad på ca en meter innan gräsmatta tog vid. Konstigt nog körde jag inte omkull och då det var nära depån så kunde jag ta mig dit. Det visade sig att hundbenet som utsätts för en tryckande kraft hade kollapsat/vikt sig så bakhjulet for upp under sadeln och slog stopp. Hittade sedan en träkloss som moddades med en bågfil så att den låste svingen i ett lagom läge, körde sen hem igen. Dagen efter svetsades allt ihop och veckan efter besökter Tullinge igen.

1 kommentar: