tisdag 21 maj 2013

Jurva 2013

Åkte i år med allas vår vän Per Holmström till Finland. Första träningen på nya knarren gav info om ett litet oljeläckage och slirande koppling, till nästa pass var det åtgärdat. Efter det gich Pecketten som en klocka, provade att bestycka om den vilket gav sämre resultat, drevade om och pillrade dit de gamla munstyckena till racet som startades från tredje position. Starten var nog den bästa kopplingsstart jag gjort i mitt liv, spikrakt med framhjulet någon decimeter upp i luften, tror inte ens det nuddade asfalten innan trean hade körts på en bra stund. Sen körde jag ifrån alla utan Seppo Järvinen som med sin 600 Rotax hade vikten på sin sida och troligen inte långt efter gällande effekt heller. Tråkigt nog gav hans hoj upp efter 7-8 varv så då kunde jag slå av och vinna enkelt. Söndagens race gick sådär, hade bra avstånd men hamnade fel på en varvning och tappade säkert 60-70 meters lucka till Jarl. Fattar knappt att det hände, ville inte vara alltför hänsynslös med varvgubben och skulle svepa honom på ytterspår, han körde så otroligt sakta så jag var säker på att han skulle svänga inåt och då hade kunna bli dumt. Tyvärr svängde han inte innan ytterkanten och gripsterdäck hade behövts för att köra om honom med fart. Låg sedan ett varv efter Selmark och hade planen att kika på honom och lära mig hur man kör en slik maskin som han kör. Moto Martin GS1000 har ändå vissa likheter  med min hoj och han borde veta hur man gör då han alltid kört med den och vunnit för det mesta. Tyvärr uteblev lektionen då löpet rödflaggades, eftersom man räknar bak ett varv vid sån situation bedömdes jag som segrare. Selmark hade även tjuvat starten så han blev slutligen trea. Sen åkte Pelle och jag hem.

Motorn kommer från Jontas kontor, allt var bättre förr.

3 kommentarer:

  1. Det är bara att lyfta på gubbkepsen och gratulera. Taskigt med 7 C klass sidvagnar men med icke godkänd färgkod så blir det tunt i klassen.
    Den 2e Tomas

    SvaraRadera
  2. Bra kört gubben! önskar depågrannarna. Teamgävlarna

    SvaraRadera
  3. Det blev en siffra fel i min tidigare kommentar, det ska naturligtvis vara klass 8 C

    /Tomas

    SvaraRadera