måndag 18 mars 2013

Magnesiumlycka

 Tanken har länge slagit mig med hårda slag angående det faktum att motorn som byggs troligen kommer leverera hästkrafter i tresiffriga tal och att vikten på hela cykeln kommer vara ca 165-170kg. Cykeln som åsyftas är den Peckett & McNab GS1000 som byggs i Gisslarbo för tillfället. Dessa för mig enorma siffror kommer ställa andra krav på däcken än vad som faktiskt får plats på en treochenhalvtumsfälg. Har länge sökt en som är en tum bredare så att 150 däck kan krängas på där bak och har nu äntligen hittat det eftersökta. Hjulen har tidigare levt sitt liv med en Harris Yamaha FZ 750 racer men efter lite wheeling and dealing så kommer de få byta arbetsplats. Framhjulets framtid är dock osäker då diametern 17" är regelvidrigt i klassen.
Det som fick mig in på dessa tankar om däck är att vikt/effekt förhållandet blir som en R1a av de första generationerna och dessa kräver 180 bredd för att inte elda upp allt gummi på en gång, så feta svålar får lyckligtvis inte plats så den tanken behöver ej bearbetas..
Som kuriosa så är just detta märke inne just nu, flera frågar efter dessa och anledningen är gissningsvis att de var vanliga i amerikansk superbike och många bygger slika lookalikes, sen är de snygga med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar