måndag 14 januari 2013

Honda CB 750 K1 Cafe Racer

Här är en godbit som har sparats lite på, tyckte att den var lite fräck och innan något dumt gjordes fick den mogna lite. Har nu tänkt klart och det slutade som vanligt med att det har sålts en bit då och då vilket leder till komplett nedplockning. Dödstöten kom då en kund behövde en ram och just den reservdelen är relativt viktig för en motorcykels ihophållande. Notera kafferäserkitet från Paul Dunstall, tankdummyn träs finurligt över originaltanken varav önskat snabb seut infinner sig. Plasten och sadeln finns förövrigt kvar om du vill fräna till din CB. Framfälgsfabrikören är Ronal som alla ser men vad sitter bak.
Jo där har ett Kuma magnesiumgöt hittat in i svingen ihop med kvalitetshejdare från Grimeca. Bromspumpen med fäste är säkerligen gjort för just CB750 men fotpinne med platta är hemkört. Fälgen är lite smal endast 1,85" eller det som kallas VM2, skulle den vara VM3 skulle den passa fint till min TZ Bakker ihop med skiva, ok och hållare men dimensionen hör mer hemma på en 125 än 250-350. Tiden får utvisa vad syftet med denna sköningkombo blir.
Motorn som är en tung pjäs lyfter man inte i och ur bara sådär på en höft. Det trick som jag använder är att plocka bort det mesta från ramen innan den läggs på sidan så den kan lyftas bort från puffran, funkar på de flesta märken. Just denna knota är med stor sannolikhet nyrenoverad och inte ens färdigmonterad, fick med en bunt kvitton på utlägg gällande delar och arbete som har gjorts på känd motorverkstad 1989. Efter det så tog nog orken slut hos den entusiastiske ägaren för längre än att montera toppen kom han inte. Det är en Hedlundkam monterat så någon slags ambition för fart fanns säkert, antal kubik är okänt, motorn är till salu för hugade spekulanter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar