onsdag 8 augusti 2012

Internationell International 1954

Denna skönhet skådades på Blocket för någon vecka eller två sedan. Själv plåtade jag den i Finspång då min far hade blivit anlitad som speditör för vidare färd till Finland. Lite märkligt var att ett par belgare som var på väg till pappa Rune även skulle till Nortonsäljaren i Skåne och kunde plocka med den på deras vidare färd genom Sverige. Många cyklar av denna kalibern far ut från Sverige nu då bristen på entusiaster är stor. Trots den höga kursen på vår valuta handlar europeerna här då konkurensen och likaså priserna är låg. En annan kamrat till mig som brukar åka till Tyskland flera gånger om året har nu nästan alltid fina hojar med sig till en handlare, kompisen (som förövrigt är ointresserad av dessa knarrar) hämtar hojar här och där som tysken hittar på Blocket. Vi här i landet är vana med våra priser men bör nog snart inse att de helt enkelt är för låga om vi ska ha kvar finingarna.
Nortonen på bilderna var dock inte speciellt billig men absolut inte dyr, om jag var Nortonman skulle jag inte ha tvekat om denna hamnat framför mina ögon på Blocket. Skicket är fantastiskt, originalskärmar fanns på sidan men där skulle de ha fått ligga kvar om den ingått i mitt stall.
Angående modellen så var den inte så pop då den var ny trots sina likheter med Manx, BSA Gold Star körde åttor runt Internationalen då motorn var slö, ryktet säger att om ljuddämparen byttes så blev kampen jämnare. Dyrare var den med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar