onsdag 4 juli 2012

Mera Bakker

 Ramen är tillverkad av Nico Bakker 1983, det var innan någon hade lurat ut hur en aluminiumram skulle tillverkas. Ramen består av ett flertal delar som skruvas ihop, jag gissar att tekniken helt enkelt inte var utvecklad för att göra den i ett stycke. Det spanska geniet JJ Cobas snidade till ett Deltabox liknande ramverk ungefär samtidigt och hans väg blev sedan den som nästan alla följde, även Nico.
 Mikuni RS34, runda trottlar, motor GSX 750 R 1987, vassare kammar, vassare box enligt rykten. Har endast provat cykeln en gång på bana för tre år sedan, motorn var vass.
 Bakdel Bakker, kåpa Honda RC30, framskärm Suzuki 750R, dämpare Arrows från Aprilia RSV Mille men på den sitter det en på varje sida, denna har suttit på vänster sida men plockade isär och vändes ut och in tills den blev passlig på högersidan.
Notera fina kåpstaget, luftlocket på tanken kommer från en RG 500. Varvräknare Suzuki, här kan även det ställbara styrhuvudet beundras, olika brickor ger olika vinkel på gaffeln. De rosa handtagen är en vink bak till 1987, då var rosa fränt och hårt.
Just det året uppdaterades denna cykel med den motor som troligen fortfarande sitter i, bilden på den från den tiden och då hade den vackra Campagnolo och Forcella Italia gaffel. Nu är det PVM fälgar och 750R 1988 gaffel. Motorn som monterades 1983 var förövrigt en GS750 (1977-79) som Yoshimura hade andats på. Den danska kunden hade motor som gick som kulor och krut men ram som var kass, gick då till sin lokala Bakkerbutik och handlade upp sig på en toppfrän aluminiumram, cykeln vann första racet som den ställde upp i, var sedan framgångsrik hela åttiotalet. Sista gången den danska byggherren som även var/är generalagent såg den på bana kom den tvåa i ett debutantrace med en svensk chaufför, ca 1990.

2 kommentarer:

  1. Har Du för avsikt att rejsa med den i Linköping?
    / En annan Tomas

    SvaraRadera
  2. Jag ska inte rejsa den i Linköping, orkar inte med en klass till, tre räcker för min arma kropp.

    SvaraRadera