måndag 28 maj 2012

Trosvätarens framända

Den Rickman Triumph som ägdes av mig för ett par år sedan var från början bestyckad med korrekt gaffel och hjul. Bob Allen i Seattle hade då en Kirby Metisse med G50 motor som vid det tillfället ej hade rätta framvagnen men sökte febrilt efter en slik. Själv sökte jag inte efter gafflar utan efter deg så en kontakt fick tas, efter inte allt för mycket hasslande så kom vi överens, han blev glad och min ekonomi lite mindre ansträngd. Får trösta mig med att den hamnade på en fin och nu korrekt cykel. 
När gaffeln såldes så var det med förbehåll att Classic Bike skulle ta bilder på cykeln innan gaffeln skickades, tre månader senare hade Sverige gått in i någon slags kris och dollarns värde hade ökat med mer än en spänn, i kronor gav det 15% extra betalt. Gav en en extra välkommen extrahacka.
 
Trosvätare med fetinggaffel och fetinghjul samt G50 ram. Rickmannaven ser för fräna ut men min undran har länge varit varför de ser ut som stora trummor men är skivbromshjul, har hört olika teorier om detta men vet nu varför. Just den korrekta anledningen är inte den som det brukar dryftas om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar