måndag 21 maj 2012

Finland 2012

Gick inge bra i Finland, Hondan tryckte ur sig olja på träning här och där, detta löstes men istället så försvann trean på racet. Fick ta ur motorn och byta växeltrumma på kvällen, gjorde även lite andra mer oortodoxa justeringar på lådan. Plockade ihop den igen och provade på morgonträningen med växlande gott resultat, alla polletter ramlade på plats i ordning. Under race sedan återkom oljeläckaget och och min lust att fara runt i hård och rasande fart med oljigt bakdäck var ringa, kom sjua båda racen, uselt. Med Tallisen gick det bättre, kom fyra första dagen och trea andra.
Racet i Jurva brukar vara min favvis bland tävlingar med bra ordning och bra arrangörer. I år var det kaos, besiktningskön var milslång, knappt någon kom igenom utan mankemang, för mig tog det hela dagen att få min besiktningslapp trots att det inte fanns något säkerhetsmässigt att anmärka på, hade inte fått ett papper från sekretariatet och saknade sedan maskinkortet. Andra fick inte köra alls och en del stoppades på startlinjen då besiktarna hittade nya saker att anmärka på som de missade vid första halvtimmeskontrollen. Exempelvis fick Börje Ivarsson inte köra i förkrigsklassen då hans knarr har aluminiumskärmar, samma cykel var dock godkänd i femhundra vilket han deltog i istället. Skälet som angavs var säkerhetsrisken med skärmar i annan materia än stålplåt gjorde att deltagande i en klass ej var lämpligt men i den klass som jag kör helt ok. Om det är samma personal i besiktningen nästa år kommer inte jag delta i min favorittävling. Tycker inte att vi som aktiva och även dyrt betalande entusiaster ska behöva ta sådan skit som en del fick ägna helgen åt istället för racing. Kallt och blåsigt var det också.

5 kommentarer:

  1. En nyfiken fundering bara. Ser i resultaten att Börje är 2a i klass 1 bägge dagarna?
    Tomas 2

    SvaraRadera
  2. Börje är sån hejare att det finns en andraknarr i stallet. Den kördes istället, är dock inte lika potent som försten.

    SvaraRadera
  3. Aha då fattar jag. Ja den i klass 5 var ju en tusendel snabbare.
    Tomas utan H

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det är så att förstingen funkar alla varv, andringen i två tre stycken innan den får värmeslag

    SvaraRadera
  5. Ajdå. 2 förgasare på en stånka kyler bättre än 1.

    SvaraRadera