onsdag 29 februari 2012

Suzuki TR750

Den här knarren byggdes åt Barry Sheene och andra nästintill lika kunniga Suzukipiloter fick också varsin. Suzuki trodde säkert att de hade fått ihop en riktig rökare som skulle vinna det mesta. Yamaha ville annat och plockade ihop 6 st OW31 som de gav till Ago, Kenny, Cecotto, Baker och Katayama (tror jag). Yamahan gick säkert 20 km fortare på Daytonas banking, Steve baker vann nästan allt och blev i och med det Formula 750 världsmästare. Den första amerikanen att bli just världsmästare i Road racing förövrigt. Året efter så skulle prestationen upprepas kungaklassen men Bakers brutta blev osams med hans bästa väns och tillika mekanikers brutta och det mesta sket sig då även männen blev indragna i osamsheten. Japanerna undrade vad fan som hände, hur kunde ett par kvinnfolk vara viktigare än att vinna VM och satsade på Kenny istället, tre år senare var han King Kenny. Suzukin är trots detta ruggigt snygg med lack som inspirerar.
Egentligen har allt ovanstående ordbajseri bara varit en ursäkt för att få visa bild på gashandtaget, mmm, magnesium. Av alla gashandtag som jag sett så vinner detta, försök att hitta snyggare.


3 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Detta gillas!
    /Johan

    SvaraRadera
  2. Hmm. Tre är ju ballt, men frågan är om inte Suzukis egna fyrpipiga handtag till RG:n är snyggare rent designmässigt?
    Sätermannen

    SvaraRadera
  3. Nä, tre är det magiska numret.

    SvaraRadera