torsdag 29 december 2011

Båtmotor



Båtar är för mig lika tråkigt som att se på färg torka, har man båt får man förövrigt just ägna sig åt den sysslan. Båtmotorer är en annan sak, särskilt då de för racing avsedda, den motor med mest fränhet jag nånsin har sett är exempelvis en Jadeen 1000 cc racerbåtspuffra, tror inget härom solen kan klå utstrålningen från den, en milstolpe i svensk ingenjörskonst. När barnen ska somna pluggar jag lite intressant litteratur och just nu är det Mick Walkers European Racers som ligger på nattduksbordet. I Ossakapitlet så nämndes denna sidovagnsknarr, grundaren av Ossa hade en BMW sidovagnsracer men tyckte att den var lite klen i draget och då detta var på trettiotalet så hade han inte startat motorcykeltillverkning ännu och då ej heller fabrikation av motorer. Som tur var så importerade han Soriano båtpuffror och i programmet fanns en sexcylindrig kompressormatad OHC 998cc racermotor. I annonsen så kan varianten utan respirator ses och även vad Ossa är en förkortning av. Bumsen har begåvats med den tvångsmatade sorten som gav 112 hästkrafter. Detta bör ha varit den mest effektstinna motorcykel som fanns i hela världen, troligen har jag fel men jag skulle nog sätta en slant på att inget starkare fanns innan femtio eller sextiotalet. Sex cyllar har den med.

2 kommentarer:

  1. Aha! Riktigt bra kvällslitteratur (mitt ex av Walkers European Racing Motorcycles är i princip mantalsskrivet på nattduksbordet) o ett begynnande intresse för cyklar med stödhjul, kan bli nått av dig också så småningom!

    GOTT NYTT ÅR !
    önskar Sätermannen

    SvaraRadera
  2. Stödhjulingar är lite mer intressant än båtar, lite.
    Har funderat vidare på pulverstinna hojar innan kriget, gissar att det måste ha funnits en del vassa fartrekordsmaskiner. Kompressor är nog ett krav hursomhelst, en Ford V8 var på 85 hkr som jämförelse.
    Thomas

    SvaraRadera