torsdag 1 september 2011

Frågestund

Det droppade in en fråga om hur man ska få ordning på stötdämperiet. Detta är svaret som frågeställaren fick, om han blev klokare vets ej men knappast.
Svar:
Vad det gäller gafflar och fjädring så är jag inte rätt man att fråga, brukar köra med 30 olja och buntband på gaffeln så att jag kan se att inte gaffeln bottnar vid inbromsning. Efter det brukar det lösa sig med hjälp av att flytta kroppsvikt eller se till att gasa sig ur kurvorna. Upplever att problemen i kurvor uppstår mitt i när det varken bromsas eller gasas, försöker därför undvika detta. Kanske kan tillägga att jag har en kraftig aversion mot krökar över 90 grader, passar ej mig. De flesta framgaffelbesvär brukar lösa sig med full gas, kan vara en smula otäckt men effektivt.
Bakfjädring, om det gungar ut ur svängen för lite returdämpning, om det sladdar, för mycket retur. Lite ska det sladda annars går det för sakta.
Slut på svar;

Som tur är så finns det inte så mycket justeringar på mina räserknarrar, endast Tallisen har och den har det skruvats lite på men det är nu nästan tillbaka till utgångsläget. Har styvat till returen och det gav önskad effekt då svajet försvann ut ur böj. Tror att det kan vara av ondo att ha för mycket att pilla med när det ska köras racing, man ska lära sig krypa först sen kan man skruva på justeringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar