tisdag 12 april 2011

Talllis MK2

Joel har bestämt att vi ska till Jurva och tävla i maj, då ska äntligen min monohoj få provas. Knarren är en minimono, byggd med 125cc komponenter och liten motor med förhållandevis lite effekt. Tanken med detta koncept är att man inte ska sakta ner så mycket, hålla farten uppe vilket behövs då accet blir lidande då effekten inte går att jämföra med en fullstor monohoj. Detta är racing som jag tror kommer passa mig då stora hojar inte är min melodi. Provade att köra Supersport i svenska mästerskapen 2000 men blev avkastad redan på träningen, innan den fadäsen upptäcktes att det är stora skillnader på hur en stark kontra en svag maskin ska framföras. Utan att gå in på det för mycket så tror jag att för att få en +100hkr motorcykel att snurra runt snabbt på en asfaltsslinga så måste man se till att rakorna blir så långa som möjligt. Hög fart i kurvan för att ta med sig den ut på rakbiten är inte rätt melodi. In, vänd och gasa är däremot rätta takten, ska prova om det går att lära sig den valsen något annat år, har en P&M Suzuki på gång som kommer kräva den rutinen.
Åter till Tallis skapelse, byggd i Jakobstad Finland av Tomas Tallkvist, motor KTM 450cc, ram Tallis MK2, hjul, fjädring, tank mm Honda RS125. Kåpan är RS250 då byggherren är för fet för att få plats bakom en 125 kåpa vilket passar mig bra. Vikten ska vara 92 kg och effekt ca 64 hkr på slangen. Cykeln borde vara och är kapabel till pallplatser, undrar om kusken är det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar