måndag 20 september 2010

Olaglig substans


Se på bilden, hitta två fel. Hjulaxlarna kommer från Ducatin, är fint tillverkade med hög kvalitet på hantverket, omsorg har lagts på att de ska bli så bra som möjligt. Problemet är att enligt regelboken att hjulaxlar ska vara tillverkade av stål och inte av som i detta fall aluminium. Regler brukar mest vara till förtret, ibland inte ens något att bry sig om, t ex vissa hastighetsbegränsningar eller att man måste väga mindre än 25kg för att framföra en Honda QR50, femtonårsgräns på moppe mm mm.

Just regeln om material i axlar vet jag att en del av mina medtävlare bryter mot då de har titan istället vilket troligtvis är helt ok som ersättningsmaterial då det är lätt, dyrt, fränt och starkt, såvida är det en regel som kanske kan bändas lite. Om man bänder mera så övergår man till alu som är avsevärt lättare än titanium, däremot är det inte lika dyrt, starkt eller fräsigt. Jag skulle nog till och med kunna påstå att det är dumt att bända så mycket på just den regeln då man utsätter sig för fara då aluminium är ettt ganska kasst axelämne. Nu sitter det hursomhelst stålaxlar så ni kan pusta ut och sluta bita på naglarna, Ducatin kan framföras säkert med hjulen fixerade på ett regelrätt sätt.

Tycker att denna regel är så viktig att jag har skruvar i rostfritt istället för titan i min axel, vänsteraxeln vill säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar