onsdag 18 augusti 2010

Fontana

Suzukins framhjul har nu uppdaterats med ny bredare fälg samt en översyn av backar och vajrar. Trumman är förhållandevis liten och troligtvis mer tänkt att sitta på en 50 eller 125cc, endast 180 mm. Jämför med Yamahas 250cc racer som har en 240 eller 250mm trumma. Anledningen till att jag vill ha en liten är att en stor bråkar mycket med väghållningen på ett sätt som inte jag uppskattar. Stora gyrokrafter påverkar negativt det mesta som går att påverka, studsande framhjul, hög ofjädrad vikt, tung hoj, segare acceleration, mm. Nackdelen med en liten är att den inte ser lika fräsig och frän ut samt att bromsen inte blir så bra.
Bromsverkan på just denna Fontana som är nytillverkad av Menani är kass, bakbroms har använts mycket då den har bromsat mer än fram. Så ska det inte vara enligt planeringen så nu har beläggen fått smaka på min Martinsvarv, efter dess lektion i hyss hoppas vi på snabbare stopp. Även de vajrar som jag slarvade med förra året har ersatts med bättre och nu känns allting bättre. Om resultatet bara blir lite bättre så kommer varvtiderna sjunka och det betyder att motorn inte behöver plågas till bristningsgränsen. Att inte behöva använda 100% av motorn är bra då mitt intresse för att meka med zweitakt är ringa. Förhoppningsvis håller puffran ihop bättre om bromsen funkar. Kan kanske verka långsökt men i min värld så är trickset att ha så bra hoj så att man inte behöver köra så fort för att vinna.
Notera mekanikporren, magnesium är vackert och fränt. Trumman komplett med 2 st sköldar väger ca 0,9-1 kg. Den Grimeca som satt på hojen som såldes för att finansiera vägde 9,9kg. Fontana gör inte bara poppiga bromsar, ska du blanda en Bloody Mary så rekommenderar 9 av 10 Thomas Grandeller Fontana tomatjuice eller kanske ännu bättre samma märkes grönsaksjuice.
Kom till Karlskoga och titta sista helgen i Augusti, om ni hittar mig så får ni en gratis sponsordekal, erbjudandet gäller endast en gång per hushåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar