måndag 25 januari 2010

NOS


Nos är ett ord som har olika betydelser för olika människor. För en hundvän är det en nos, för en aviatör är det ett plans grill, för en engelsman så är det en massa nej, för en som bor i Nos är det hemma. För de riktigt hårda är det en gas som piggar upp en motor, för andra mindre hårda är det en gas som piggar upp.


För mig är det gamla nya delar, New Old Stock.


Bilden visar en NOS Puch 125cc cylinder med medföljande NOS kolv och NOS topplock. Kostade ungefär dubbelt så mycket som resten av motorcykeln. Hittades i Portugal via känd auktionssite. Hittade sedan en Puchsida som sålde samma cylinder för 2/3 av det pris jag betalade. Men som tur var så var de slut, restnoterade. Vi får väl se om fabriken gör några fler snart så det går att köpa igen.


Kan ingen lämna en kommentar snart, det känns som om ingen läser, uppmuntra mig. Puchminnen kanske.


2 kommentarer:

  1. Min första egna hoj var en Puch. Jag var tolv och sugen på en moppe. Klev runt i byn med en kompis och ringde på alla som vi trodde skulle ha en stående i garaget. Till slut fick vi napp, en blå Florida blev vår för 300 kr och den gick som fan. Den höll i 4 månader sedan sålde vi den för 500 via en annons i tidningen. Oj vad gammal jag känner mig nu.
    Föräldrarna var inte så glada så det blev inga fler mopeder förrän jag fyllde 15. Då ropade jag in en Crescent Saxoped med en ägare och kvitto på auktion för 500kr, (låter väldigt lillgammalt). Givetvis hade jag en Honda MT5 också, samt en Yamaha Chappy som jag bara fick ha i 3 månader innan nån jäkel stal den. Sedan hade de fräckheten att ringa mig och be att få köpa mitt trim. Eftersom det var tuffa grabbar ställde jag upp.
    Efter GT250, R1200C, 650LS så är jag nu inne på min andra BMW: en r75/6 som kan behöva en och annan del från Spinnin Wheel, "nudge nudge, know what I mean".

    Det kommer mer en annan gång.

    SvaraRadera
  2. I Tunturi 50cc cyllen kunde man se skiftningar i Nickasilen där pluggarna var gjutna. Bara å rita med penna och fräsa med roterande fil. Lite större förgasare + "trimkolv" sen gick det utav h..e (från 1,5hp till ~3.2hp på en timme). Kaske inte direkt något för din motor men behöver du hjälp med att jacka kolven så ;-)

    SvaraRadera